Tuesday, April 26, 2011

1 Dah Ok...2 Pula Menanti...

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan kalimah Bismillah nukilan dimulai,
semoga kita beroleh keredhaan dari Ilahi,
ketika masih berpeluang hidup di dunia ini,
sebagai bekalan untuk kita di akhirat nanti.

Insya`Allah......

"Post" kali ini bertajuk ~ "1 dah OK...2 pula menanti",
bermakna 1 ~ cuba sempurnakan amanah*** telah selesai,
manakala 2 lagi kerja renovasi sedang giat diusahai,
Alhamdulillah ~ rasa beban dah kurang & hati rasa damai.

Petang semalam ~ kerja renovasi di lokasi 1 disempurnakan,
hampir 3 bulan ~ masa diambil dari tarikh pemberian wang,
mula dari 30/01/2011 hingga 25/04/2011 ~ kini diserahkan,
fuuuhhh...agak lama juga masa+kudrat & ikhtiar diperjuang.

Pelbagai dugaan datang menguji kematangan diri,
dari sekecil-kecil perkara hingga gangguan Penguatkuasa,
namun...Alhamdullillah ~ akhirnya semua mampu diberesi,
Alhamdulillah ~ dengan Izin-Nya & bantuan rakan kerja.

Dalam usaha cuba sempurnakan amanah*** semampu dapat,
saya bersyukur kerana kerjasama yang baik dari semua pihak,
~ baik dari Tuan Rumah+keluarga & masyarakat setempat,
pertolongan & kerjasama oleh rakan sekerja+isteri+anak-anak.



Mungkin bantuan dari mereka datang dalam pelbagai cara,
~ bantuan dengan tenaga kerja+pendapat+kemahiran+ilmu,
juga mungkin bantuan dari segi sokongan moral & doa juga,
~ tanpa Izin-Nya & bantuan mereka...kerja mungkin tergendala,
kerana dalam hidup ini ~ kita perlu berpadu menjadi satu,
agar ikhtiar untuk kehidupan mampu jadi tenang & selesa.




Kita ambil contoh begini ~ anda boleh hidup sendiri?
~ tanpa sebarang manusia & kehidupan lain yang menemani?
tak mungkinkan? ~ kerana memang fitrah kejadian kita begini,
saling memerlukan sesama insan walau dalam apa jua situasi.


Memang benar ~ dalam hal ini...kelihatannya sayalah "juara",
mampu menyempurnakan 1 tugas berat dalam 1 jangkamasa,
tapi...tanpa Izin-Nya & bantuan semua yang sudi bekerjasama,
mungkin tugas yang berat itu tak mampu dikelolakan oleh saya.

Maka......

Dalam hal begini ~ saya perlu bersyukur & berterima kasih,
~ bersyukur kerana Tuhan memudahkan setiap hal direncana,
~ berterima kasih kerana bantuan mereka dalam jerih-perih,
demi mencari rezeki halal & menjaga hubungan sesama manusia.

Kepada Allah ~ Alhamdulillah...tidak terperi nikmat-Nya,
kepada Tuan Rumah & keluarga ~ terima kasih kerana percaya,
kepada masyarakat setempat ~ terima kasih bila tak ganggu kerja,
kepada rakan sekerja ~ terima kasih demi segala kerjasama,
kepada isteri ~ terima kasih atas pengorbanan & rasa timbangrasa,
kepada anak-anak ~ terima kasih turut merasai kesusahan saya,
kepada ibubapa ~ terima kasih atas doa serta berbaik-sangka,
kepada jiran-tetangga ~ terima kasih kerana tumpang gembira...

Hmmm......

Hari ini kerja renovasi di lokasi ke 2 direhatkan seketika,
kerana salah seorang pekerja mahir cuti urus hal keluarga,
dan saya juga perlu merehatkan badan kerana terlalu letihnya,
namun...esok ~ saya tetap perlu melaksanakan kerja di sana,
kerana kini tumpuan kerja utama telah bertukar lokasi pula,
bila Tuan Rumah dah beri wang bersamaan 90% dari nilai kerja,
walhal kerja baru 50% cuma ~ menyebabkan saya kurang selesa,
mungkin dia percaya akan amanah saya tapi 1 tekanan buat saya,
kerana jika duit dah lebih diberi ~ memaksa saya mengejar masa,
perlu cuba menyempurnakan kerja renovasi seberapa segera,
walhal saya masih punya masa lagi sekitar 2 bulan lamanya,
hmm...nak buat macamana ~ harapan besar telah tersedia.

Manakala......

Kerja renovasi di lokasi ke 3 telah & akan cuba disempurna,
kerana cuma tinggal 10% sahaja dari keseluruhan kerja,
namun...akan ada penambahan kerja yang telah dirangka,
bila saya diminta buat kerja baikpulih pagar di hadapan pula...

Insya`Allah......

Saya akan cuba sempurnakan amanah*** & pengharapan itu,
semoga semuanya mampu berjalan seperti direncana & selesa,
semoga Allah terus merahmati saya & ihsan pada rakan sekerja,
demi memudahkan segala yang diusaha & dicita menjadi nyata.

Insya`Allah......

Sekian dulu secebis perkongsian cerita pada kesempatan ini,
Insya`Allah ~ jika diizinkan Ilahi...saya akan sambung lagi,
berkongsi cerita+pandangan dan pengalaman yang dilalui,
bersama kenalan & pembaca "Blog" ini ~ yang masih sudi,
luangkan masa membaca setiap "post" walaupun tak sensasi,
apa-apa pun......terima kasih ucapan dari saya sekali lagi,
akhirkata...sebarang salah & silap ~ saya mohon dimaafi,
semoga anda & saya ~ kekal sentiasa dirahmati Ilahi.

Insya`Allah......

Sekian+Terima Kasih+Wassallam.

No comments: