Sunday, May 15, 2011

Secebis Kisah Berbaur......

بسم الله الرحمن الرحيم ~ Kalimah Suci memulai nukilan,
السلام عليكم ~ ucapan untuk Muslim+Muslimah budiman,
الحمد لله ~ saya masih diberikan Allah kesempatan,
إن شاء الله ~ didoakan agar kita kekal selaku Orang Beriman.

Seminggu yang lalu ~ kaki kiri saya sakit lagi,
sakit seperti dalam "post" ~ "Berbagai Cerita Berbaur***"
mungkin sakit kerana tak beringat @ berhati-hati,
mungkin sakit kerana "dugaan" @ sakit "campur"......

Astagfirrullahhal `adziim......

Lebih memburukkan keadaan ~ sehari sebelumnya...,
kaki tergelincir & terjatuh ke dalam longkang besar,
sewaktu membuang sisa bahan binaan kerja renovasi,
ke tong sampah bak dikehendaki oleh Peraturan Kerja,
~ telah termaktub dalam syarat kelulusan kerja di edar,
maka...perlu faham & peraturan tersedia kena dipatuhi.

Kerana dah kurang selesa & kaki pun agak sakit,
pagi tersebut saya berikhtiar ~ jumpa JuruUrut biasa,
Alhamdulillah...setelah diurut ~ jalan nampak elok sikit,
namun ~ sakit & gangguannya tak hilang sepenuhnya.

Astagfirrullahhal `adziim......

Apa-apapun...yang penting saya telah berikhtiar,
jika masih belum baik juga...saya kena ikhtiar berterusan,
kerana gangguan & sakit tersebut tidak boleh di biar,
jika di biar akan "minima" aktiviti yang perlu dilakukan.

Astagfirrullahhal `adziim......

Nak jumpa Doktor...Klinik tutup maklumlah Hari Minggu,
maka...sementara itu ~ buatlah apa-apa kerja yang patut,
~ kerja yang ringan sahaja...kerja berat cuba elakkan dulu,
kerana bimbang sakitnya jadi lagi teruk & berlarut-larut.

Insya`Allah......

Belum pun lagi sakit di kaki kiri pulih sepenuhnya,
kesan alahan "simen" & "kapur" pada kulit makin teruk,
paling menyakitkan bila ia menyerang di kedua tangan,
gatal yang merengsa kulit ~ perghhh...tak boleh nak kata,
tak tahan...terpaksalah mengaru-garu macam beruk !!!,
hingga luka & kesan sakitnya ~ nak pulih agak perlahan...

Astagfirrullahhal `adziim......

Tapak tangan+kulit & ruas-ruas jari semuanya sakit,
hingga kena air pun rasa pedihnya ~ sakit ya amat !!!,
ada masa-masanya rasa macam dihiris-hiris pisau belit,
salah siapa? ~ salah sayalah kerana tak beringat-ingat !!!

Astagfirrullahhal `adziim......

Dalam pada sakit kaki & sakit di kedua tangan tersebut,
kerja-kerja renovasi di lokasi tetap berjalan seperti biasa,
namun...ada yang saya bantu & ada yang hanya di pantau,
kerana kerja perlu berjalan seperti biasa agar tak terbantut,
tambahan pula ~ amanah sesama manusia perlu dilaksana,
agar hidup dalam masyarakat mampu aman & tak kacau.

Insya`Allah......

Mana kerja-kerja yang agak mudah ~ saya buat seperti biasa,
manakala kerja yang agak susah ~ rakan sekerja yang kelola,
Alhamdulillah ~ saya ada rakan sekerja yang bertimbang-rasa,
tapi...dugaan kesihatan itu ~ membataskan kemampuan saya.

Astagfirrullahhal `adziim......

Hari Selasa ~ pagi...lepas atur & uruskan hal kerja renovasi,
saya ke Stesen Komuter di Bandar Di Raja ~ jemput keluarga,
ingat nak jumpa seseorang* ~ tapi dia ada urusan tersendiri,
singgah di Restoran Briani King ~ makan tengahari sekeluarga,
terus balik ke kediaman & pergi tinjau-tinjau kerja di lokasi,
Alhamdulillah ~ kerja di beberapa bahagian telah di sempurna,
jadi...petang nanti dapatlah saya uruskan pula hal sendiri......,
kena ikhtiar berterusan juga agar sakit mampu pulih segera.

Alhamdulillah & Insya`Allah......

Petang tersebut barulah saya berkesempatan jumpa Doktor,
Doktor beri Ubat Sakit Urat & Ubat Krim Sakit Alergik Kulit,
~ saya dinasihatkan berehat & elakkan persekitaran "kotor",
agar sakit kaki & alergik di kulit mampu cepat pulih dari sakit.

Insya`Allah.....

Namun...syyyhhh...nasihat Doktor tak dipatuhi sepenuhnya,
kerana saya perlu cuba laksanakan kerja renovasi sediada,
saya kena kerja kerana ada "part" perlukan kemahiran saya,
hmm...sakit tetap sakit tapi kenalah "adjust" ikut suasana,
~ sapu minyak+sapu krim+pakai sarung kaki & tangan juga,
agar sakit boleh di"minima"kan & kerja jalan macam biasa...,
tapi...kerja taklah laju macam selalu ~ masih kurang selesa,
yang pentingnya ~ kerja perlu berjalan agar tidak tergendala.

Insya`Allah & Alhamdulillah......

Hari Minggu ni......saya tak kerja di lokasi kerja renovasi,
tapi...kerja di pejabat ~ ramai "staff" ambil "Off" hari ini,
~ dapatlah elakkan diri sikit dari jerebu & bahang mentari,
Alhamdulillah ~ nikmat bermakna dari Ilahi jika diinsafi,
kerana masih berpeluang berehat dari bebanan jasmani,
yang mungkin insan lain tidak dengan mudah dapat rasai...

Alhamdulillah......

Awal petang & petang ini ~ aktivitinya saya tak tahu lagi,
mungkin ada di rumah ~ mungkin ke lokasi kerja renovasi,
mungkin "call" seseorang untuk rancang aktiviti esok hari,
hmm...tengok dululah suasana persekitaran & keadaan diri,
tapi...yang pasti ~ malam nanti saya kerja di pejabat lagi,
seperti selalu ~ begitulah rutin yang perlu saya lalui......

Insya`Allah......

Sekian "Secebis Kisah Berbaur" yang dapat dikongsikan,
sebarang salah & silap ~ kepada anda saya mohon kemaafan,
Insya`Allah ~ di lain kesempatan...akan ada lain nukilan,
akhirkata ~ semoga anda & saya sentiasa dirahmati Tuhan.

Insya`Allah......

Sekian+Terima kasih+Wassallam.

No comments: