Friday, November 20, 2009

Nostalgia...

Kini musim tengkujuh tiba lagi & hujan masih mencurah turun membasahi bumi.Suasana diluar masih seperti semalam juga~Kedinginannya amat mencengkam. Mata semakin layu ~ahh...ngantuknya.
Entah mengapa nostalgia lama dtg bertamu dibenak hati.Mengimbau kenangan semasa melalui saat-saat yg hampir sama ketika di zaman remaja sewaktu di kmpg satu ketika dulu.
Titis-titis air jernih yang menitis di hujung atap nipah amat indah sekali bagaikan juraian mutiara yang bertaburan.Suasana dipersekitaran teratak tempat berteduh diselubungi kedinginan,nyaman dan tenang sekali disulami dgn nyayian sang katak saling bersahut-sahutan bagai berpesta keriangan.Namun sang ayam bermuram durja terperonyok kesejukan di bawah rumah~tak dapat melilau mencari makanan.
Dikejauhan pepohon nyiur meliuk-lintuk disapa kepala angin yang bersimpang siur membawa desir disulami rentak hujan yang beraneka nada.Dan sesekali kedegaran bunyi buah nyiur mahupun pelepahnya berderap menyembah bumi.
Titis-titisan hujan yang menerpa di dada air perigi mengalun olak yang mulanya kecil namun makin berkembang membesar sebelum menerjah ke dinding perigi.Sesekali terlihat kelibat ikan keli yang mengaru-garu permukaan air perigi dengan misai & muncung mulutnya menyangkakan ada makanan yang datang berserta terjahan hujan itu,
Ahh...alangkah indahnya saat itu,sambill memerhatikan fenomena alam ketika itu disulami pula dgn secawan kopi panas dan sepiring ubi rebus bercicahkan goreng belada ikan bilis atau mungkin diregukan dgn sepiring pisang awak masak yang direbus bersulam kelapa parut bercampur gula.Alangkah nikmatnya......
Dan kalau nak buang tabiat pada masa tu dgn bermain hujan,berkubang dalam perigi atau mandi di bawah corong talang air yang menghamburkan bergalon-galon air hujan yang dingin~ takda siapa pun akan bimbang krn pada ketika itu daya ketahanan badan anak-anak zaman dulu jauh lebih tahan dari anak-anak zaman millinieum ini.Ironi ya...dizaman serba kekurangan itu kita jauh lebih sihat,segar dan bugar jika dibandingkan dgn kini~yg serba serbi canggih serta moden.Hmm...kenapa ya?
Tapi kini mungkin sukar untuk menikmati suasana sebegitu lagi krn kehidupan kita makin berubah seiring dgn peredaran masa dan tuntutan pembangunan.Mampukah suasana itu datang kembali menemani diri ini?
Alangkah indahnya ciptaan Tuhan & rahmatNya yang memberikan diri ini sedikit kesempatan untuk menikmati keunikan suasana itu untuk disimpan dalam lipatan diari hidup ini.
Nostalgia yang nostalgik......Alhamdulillah.

No comments: