Wednesday, January 13, 2010

Semalam & Hari Ini...

Semalam ~ semuanya nampak OK & lancar,
uruskan hal kehidupan serta tanggungjawab,
walaupun tidak jelas kegembiraan di wajah terpancar,
namun..."teka-teki" kehidupan di kala itu ~ kini semakin terjawap.

Semalam ~ setelah menghantar anak bujang ke tempat kerja,
bersarapan berdua di gerai kegemaran,
isteri memilih "Lontong"~ utk tukar selera,
manakala saya tetap sama ~ "nasi+gulai lemak ikan".

Semalam ~ jumpa "Side Manager" di tapak pembinaan,
bagi berusaha mencari peluang menambahkan pendapatan,
itupun kebetukan anak bujang saya yg memaklumkan,
ada sedikit kerja "landscaping" ~ kadar segera diperlukan.

Semalam ~ berusaha menghubungi beberapa kenalan,
bagi berkongsi peluang kerja "landscaping" sekiranya dapat,
sekejap-sekejap telefon berbunyi serta bertukar perbualan,
mencari "keserasian"pada harga,kerja & tempat.

Semalam ~ uruskan juga hal "servis" motosikal,
bagi memudahkan pengunaannya oleh anak bujang saya,
takut nanti kalau "ia" meragam tak tentu pasal,
boleh mempengaruhi keadaan & mendatangkan juga bahaya.

Semalam ~ bersholat Zohor kat Masjid di Pekan,
kerana dah janji utk berjumpa kenalan,
namun beliau terlewat tiba kerana ada tugasan,
saya terpasksa menunggu lebih 1 jam dlm kenderaan.

Semalam ~ kami berjumpa dgn "Engineers" di lokasi,
berbincang tentang kerja "landscaping" yg ditawarkan,
namun...apa yg diminta agak "ganjil"serta byk "imaginasi",
saya & rakan perlukan masa utk membuat pertimbangan.

Semalam ~ sewaktu menjemput anak pulang di tempat kerja,
keputusan berkaitan rundingan petang tadi saya maklumkan,
lebih baik menolak dari melakukan kerja sia-sia,
rugi masa & pihak kontraktor lebih berisiko mendapat kerugian.

Semalam ~ kenapa harus memikirkan kerugian pihak kontraktor?
sedangkan kerja ~ kerja kita...duit ~ duit mereka,
tapi saya memang tak mahu "main taktik" kotor,
lebih baik tak buat dari nanti "bermasam muka" kalau berjumpa !!!

Semalam ~" Side Manager & Engineers" masih mahu saya usahakan,
mencari "landscaper" yang mahu melaksanakan kerja tersebut,
tapi kali ini "permintaan" mereka ada sedikit kelonggaran,
tidaklah seperti sebelumnya ~ "opsyen" diberi berserabut !!!

Semalam ~ saya masih terus mencari "landscaper"yg bersesuaian,
namun...usaha dihentikan seketika kerana malam telah tiba,
besok ~ Insya`Allah...pencarian "landscaper" akan cuba diteruskan,
walaupun....dengar cerita pihak kontraktor dah mula usaha juga.

Dan.....

Hari ini ~ saya masih menunggu panggilan yg dijanjikan,
namun ada sedikit "keraguan" pada kesungguhan "rakan yg berminat",
mungkin kerana kerja yg ditawarkan diluarkebiasaan,
yg memungkinkan ~ kurang sesuai tapi lebih mudarat !!!

Hari ini ~ baru sebentar tadi "rakan yg berminat" menghubungi,
kebetulan tiada di sini tapi ada di "sebelah negeri",
hanya akan pulang sekitar waktu Maghib nanti,
maka...esoklah kami merancang untuk meninjau lokasi.

Hari ini ~ sementara menantikan hari esok yg bakal tiba,
saya menjangkakan ada beberapa orang lagi yg akan menghubungi,
kerana lebih baik tidak bergantung kepada seorang sahaja,
lebih banyak pilihan ~ lebih banyak peluang yg bakal menanti....

Hari ini ~ sementara masih berkesempatan,
saya harus menyelesaikan beberapa perkara,
sehingga janji dibuat & dipersetujui dgn sebarang perjumpaan,
eloklah saya mengisi masa dgn perkara berguna.....

Insya`Allah......

Yang penting ~ janji kita berusaha & terus mencuba,
dan...selebihnya kita serahkan sahaja pada Yang Maha Esa,
biarlah "kesudahannya" ditentukan oleh-Nya,
buruk atau baik ~ hanya Allah yang memegang rahsia.

Sekian & wassallam.

No comments: