Monday, April 5, 2010

Mencari Kesesuaian......

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Keagungan Bismillah ~ coretan dilakar semula,
buat tatapan semua pembaca yg masih setia,
semoga kita semua dirahmati Allah Yang Maha Esa,
berbahagia kehidupan di dunia & kelak di akhirat juga.

Pagi tadi ~ Abang Senior @ "Boss baru" bersama saya,
telah berjumpa dengan Pegawai Atasan,
bagi membincangkan hal berkaitan pentadbiran & kerja,
serta beberapa perkara berbangkit & mencari kesesuaian.

Perbincangan kami bertiga hampir 1jam berlangsung,
~ berbincang bersama dalam keadaan mesra & harmoni,
beberapa persoalan yg agak berat selama ini tertanggung,
berjaya dihuraikan dan diusahakan jalan penyelesaian sekali.

Alhamdulillah ~ bila kita berbincang dgn berhemah & toleransi,
Pihak Atasan pun memahami keadaan & keperluan semasa,
dan setelah perbincangan dgn Ketua Pentadbiran disepakati,
untuk sementara waktu ini ~ jadual kerja berjalan seperti biasa.

Dan...sekiranya jumlah tuntutan OT mampu dikurangkan,
serta pentadbiran pejabat dengan baik mampu dikelolakan,
maka...tiada keperluan pindaan jadual kerja akan dilaksanakan,
kerana tiada isu yg bakal dibangkitkan oleh Pihak Atasan.

Maka...kini ~ saya harus membantu "Boss Baru" mentadbir,
agar kesilapan yg dilakukan oleh "Ex-Boss" tak berulang semula,
demi ketenteraman di jiwa serta tanpa tekanan terzahir,
maka...saya perlu berkorban sedikit untuk kebaikan bersama.

Kini...saya kembali sibuk semula dengan hal-hal pejabat,
mulai 1hb April hingga kini ~ banyak perkara harus dibuat,
takpalah...berhabis masa,buah fikiran dan kudrat,
janji semua "happy"bekerja & muka mereka kuranglah "kelat" !!!

Kalau tak bantu "Boss Baru" ~ pasti keadaan jadi kelam-kabut,
kerana "Boss Baru" saya ni tiada berpengalaman langsung,
dulu bila ada hal berkaitan pentadbiran..."dia" terus "cabut",
bila disuruh belajar ~ "dia" cepat-cepat angkat punggung !!!

Kini..."Boss Baru" harus belajar dari mula,
macam budak kecil yang baru masuk tadika,
sikit-sikit ~ pada saya "dia" bakal merujuk & bertanya,
macam mana nak uruskan "itu & ini" juga......

Takpalah...sekurang-kurangnya "Boss Baru" mahu mengaku,
kejahilannya tentang hal pentadbiran yg selama ini "dia" leka,
saya yg pernah memangku jawatan "Boss" satu ketika dulu,
harus memberi tunjuk ajar agar "dia"bersemangat semula...

Kini...kebimbangan tentang 1hal telah beransur reda,
"syif " malam ~ utk sementara waktu berjalan seperti biasa,
dan pentadbiran tetap beroperasi 24jam seperti sediakala,
cuma...kami harus berjaga-jaga ~ jgn tersalah langkah pula !!!

Sementara masih berpeluang uruskan kehidupan seperti dulu,
diharapkan agar sesama rakan sekerja saling bantu-membantu,
bertimbang-rasa & jangan lagi sengaja buat ragam atau salahlaku,
agar di lain kali ~ Pihak Atasan tidak lagi selalu mengganggu.

Maka...saya harus memainkan peranan,
demi berusaha memastikan semuanya berjalan lancar,
hal pentadbiran pejabat dan perilaku rakan-rakan,
agar semuanya "OK" dan tak jadi "cacar-marbar"......

Semoga Allah memberikan saya hidayah & inayah,
agar mampu mengharungi dugaan ini dengan mudah,
yang akhirnya nanti ~ segala permasalahan mampu diubah,
dari kesusahan dan kecelaruan bertukar menjadi "sakinah".

Insya`Allah......

Hingga berjumpa di lain nukilan,
salah dan silap saya ~ harap dimaafkan,
sekian dan terima kasih kini saya ucapkan,
kepada anda para pembaca budiman......

No comments: