Tuesday, April 20, 2010

Sesekali Tekak Meragam......

بسم الله الرحمن الرحيم
Kalimah Suci ~ pembuka hasil nukilan,
untuk tatapan para pembaca yg bijaksana,
semoga kita semua dirahmati Tuhan,
sebagai hamba Allah di muka dunia.

Entah mengapa sehari dua ini selera berbeza,
ingin menjamah "hasil tangan" orang lain,
agaknya mungkin sesekali patut begitu dirasa,
kerana sesekali tekak "meragam" & mula "complain".

Kadang-kadang masak yang sedikit pun tak habis,
terpaksa pula "modified" pada keesokan harinya,
bila dihidangkan ~ adakalanya juadah itu hanya "dikuis",
sahlah...selera ingin bertukar sekali-sekala.

Petang kelmarin ke Pasar Malam beli juadah jualan,
anak bujang nak "Laksam" ~ isteri mahu "Laksa+ Goreng Pisang",
saya pula memilih "Yong Tau Fu" sebagai kelainan,
untuk bekalan "syif" kerja sewaktu malam menjelang.

Petang semalam pun sama juga ~ 2X5,
beli Goreng Pisang+Keledek+Keladi,
anak bujang keletihan pulang dari kerja,
kerana kerja terlalu banyak dan tak makan lagi.

Malam semalam selepas balik dari sholat berjemaah,
ajak keluarga ke kedai makan menjamu selera,
isteri minta air sahaja ~ tiada makanan yg diminati utk dijamah,
hanya saya dan anak bujang sahaja yg makan bersama,
~ "Kue Tiew Kung Fu & Kue Tiew Goreng" dimamah,
Alhamdulillah ~ walaupun sedikit namun memadailah rasanya...

Pagi tadi pun sama ~ bertiga bersarapan kat kedai juga !!!,
~ Nasi+Lauk Ikan+Sambal Belacan serta Ulam-Ulaman,
kebetulan nak hantar anak bujang serahkan surat berhenti kerja,
lauk untuk makan tengahari pun ~ saya "tapau" kemudian,
entahlah...makin malas rasanya nak masak macam sediakala,
mungkin kerana dah jemu ~ mungkin kerana dah bosan......

Ini pun makan tengahari pun masih belum dijamah lagi,
macamana nak masak beria-ia untuk juadah sekeluarga,
kalau beria-ia masak pun ~ makanan bakal habis belum pasti,
kerana asyik "menggunyap" makanan ringan+"jajan" sahaja !!!

Hmm...Alhamdulillah dan untungnya duduk di Malaysia,
rezeki murah+negara aman+aneka makanan mudah didapati,
kalau bosan masak ~ kita boleh beli serta "tapau" sahaja,
kepala tak pening+rasa "happy" dan tak perlu susah hati !!!

Alhamdulillah...kerana saya rasa beruntung jadi wargenegara,
Alhamdulillah...kerana kami sekeluarga+rakyat jelata hidup bahagia,
Alhamdulillah...kerana segala-galanya aman+mudah dan selesa,
Alhamdulillah...kerana kita+negara masih dirahmati Yang Maha Esa.

Alhamdulillah......

Tak tahulah bila saya akan memasak seperti sediakala,
kerana kebelakangan ini isteri saya yang masak semuanya,
mungkin...esok atau lusa ~ "tune" bakal bertukar semula,
kerana...dah rasa jemu pula dok asyik makan kat luar sahaja !!!

He...He...He..."Nyakat+Merapu" aje ya saya ini...
OK lah ~ saya rasa tak nak "membebel " lagi,
sekianlah sahaja coretan dari saya untuk kali ini,
Insya`Allah ~ di lain coretan bakal bertemu kembali.

Wassallam.

No comments: