Tuesday, February 2, 2010

Inilah Dugaan......

Semenjak dua menjak ini,
kesihatan badan kurang OK,
apa masalahnya ya sejak kebelakangan ini?
terpaksalah dok diam-diam sambil berfikir......

Segala-galanya berpunya dari "Maigrain" Hari Khamis tu,
kena makan ubat & rehat sehari dua,
kini ~ serangan "Magrain" kerap menyerang selalu,
datang bersama demam+sakit tekak & selsema.

Walaupun sehari dua masa diperlukan untuk berehat,
namun untuk sihat kembali macam biasa perlukan masa,
tapi nampaknya dugaan Allah pada saya semakin kuat,
baru kesihatan beransur baik ada dugaan tak dijangka......

Hari Sabtu tempoh hari satu panggilan diterima,
selepas Sholat Asar meminta saya datang segera,
ada jemputan meminta doa dibaca,
tanda kesyukuran sempena anaknya dapat kerja,
nak tolak pun serba salah kerana jiran lama,
alah kenduri kecik-kecik aje ~ Doa Selamat katanya.

Sepatutnya ada "Bilal lama" kat kawasan perumahan tu,
tapi kebetulan petang tu dia ada hal mengejut,
terpaksa menolak jemputan secara diplomasi,
memandangkan Majlis tersebut telah dirancang dahulu,
persiapan telah dibuat & jiran tetanga telah dijemput,
terpaksalah Tuan Rumah berikhtiar mencari pengganti.

Itu timbulnya nama saya ketika mereka berbual-bualan,
kerana saya mungkin mampu bertindak sebagai pengganti,
agar Majlis dapat berjalan seperti yang dirancangkan,
walaupun sebenarnya saya amat "kecut sekali" !!!

Alhamdulillah...Majlis berjalan lancar & sempurna,
walaupun sebenarnya jantung saya berdebar bagai nak gila,
mujur baik bacaan & doa tak hilang punca,
kalau tak ~ alamatlah malu benar diri ini terasa !!!

Saya tak menjamah banyak makanan,
sekadar Pulut Kuning & Kuah Kari,
itupun sikit kerana nak ambil keberkatan,
jangan nanti Tuan Rumah kata kita tak sudi.

Malam tu sewaktu sekeluarga ingin makan kat luar bersama,
kesan memakan Pulut Kuning petang tu menyerang tiba-tiba,
sakit menangkap ke pinggang secara serta merta,
terduduk saya kat jalan raya sekejap ~ masa keluar kereta.

Sakitnya berlarutan beberapa hari,
tapi buat macam biasa ~konon-kononnya macam tak reti,
ambik kau !!! rupanya sakit pinggang tu datang berulang kali,
"plus"sakit tekak & selsema bersilih ganti.

"Last-last" ~ malam tadi demam panas berlarut-larutan,
pagi tadi ke pejabat jumpa Kerani uruskan hal cuti,
kemudian pergi Klinik buat pemeriksaan kesihatan,
~ Doktor minta saya banyakkan berehat & kurangkan aktiviti.

Hmm...kenalah banyak berehat & berpantang makan,
tapi ~ mana maunya kerana "boring" benar rasanya,
bila rasa dah baik sikit dengan izin-Nya Tuhan,
mulalah nak buat itu & ini ~ macam tak ada apa-apa !!!

Tapi...nasihat Doktor kenalah ikut,
agar tak lebih mendatangkan mudarat pada diri,
tapi...jengah kejap & "post" 1cerita kat Intenet ~ tak pa kot?
setidak-tidaknya untuk pembaca ~ ada cerita untuk dikongsi.

Dan akhirnya......

Mungkin inilah dugaan untuk saya dari Yang Maha Esa,
agar saya bersyukur kepada-Nya & bermuhasabah diri,
semoga ~ dugaan & ujian Allah ini tak kekal lama,
Insya`Allah ~ mudah-mudahan saya bakal sihat kembali.

OK lah...sekianlah dulu untuk kali ini,
Insya`Allah ~ bakal bersembang lagi dilain masa,
sehingga kesempatan tersebut menjelma kembali,
sekian & wassallam ~ penutup bicara tanpa suara.


Bakal bersambung......

2 comments:

ellyWong said...

aiyo.. migrain ker. tido pak ngah.. tido.. dlm bilik gelap

4zee2 said...

Hmm...betul tu betul tu.
Tp...tido je "boring"lah!!!