Monday, December 21, 2009

CoretanX2...

Hari ini Hari Isnin,
bakal menjelang tiba Hari Selasa,
Alhamdullillah...gembiranya saya "bukan main",
dapat beristirehat dgn aman & selesa......

Hari esok Hari Selasa,
lusa akan digantikan Hari Rabu,
kenapa hari ini saya amat gembira?
krn dpt "off duty" & tiada yg ganggu......

Hari ini byk perkara yg bermain di fikiran,
maklumlah...baru dapat kelapangan,
sejak balik dari "perantauan",
banyak benda tertinggal terpaksa diselesaikan......

Komputer pula buat ragam,
saya cuba betulkan tapi tak jadi-jadi,
itu yang buat anak saya "tension" & geram,
tak dapat main"game" yang dia minati !

Maklumlah..."game" ditinggalkan bagi menelaah buku,
demi peperiksaan penting ~ perhatiannya tak mahu terganggu,
kini......"exam" SPM telah lama berlalu,
inilah masanya nak enjoy ~ main "game" macam dulu-dulu......

Pagi tadi uruskan hal beliau di sekolah,
ambil markah "Ko-Kurikulum" yg baru diedarkan minggu lepas,
kena uruskan cepat tak boleh berlenggah,
31hb Dis permohonan "On Line"ke"IPTA" siri 1 tutup ~ kenalah bergerak pantas!

Terlanjur telah menghala ke Pekan,
eloklah uruskan hal keperluan rumahtangga,
banyak barang & perkara harus disempurnakankan,
maklumlah...dah bercuti lama......

Terlanjur telah menghala ke Pekan,
uruskan juga hal pembaikan komputer,
minta member tolong "set-up & re-program"kan
nasib baik member saya ni orangnya "terrer"......

1 jam ~ beliau mengambil masa,
utk mencari sebab & punca,
rupa-rupanya "File Window" dah "korup"+gila,
angkara & bahana "Virus Recycler"!

2.5 jam ~ "re-program & set-up" semula,
termasuk meng"up-date"kan program-program penting,
agar semuanya kembali seperti sedia kala,
jadi....tak dalah nanti kepala saya naik pening !

Mujur baik juga "Hardware" tak rosak,
sekadar gangguan "software" yg kecil sahaja,
kalau tak ~ beg duit saya bakal jadi "koyak",
terpaksa beli yang baru menggantikan yang lama !

Alhamdulillah ~ kebetulan member saya tu ada berdekatan,
mudahlah bagi saya untuk meminta pertolongan,
kalau tak....selalunya beliau tinggal jauh di Negeri Sembilan,
tapi kini balik berehat di kediaman asal sempena cuti persekolahan.

Itulah untungnya orang berilmu,
mampu mem"praktik"kan ilmu demi kebaikan,
pasal komputer pada beliau ~ "macam kacang dalam saku",
tak macam saya ~ "macam rusa masuk pekan"!

Hmmm...bila "komputer" dah O.K macam biasa,
anak bujang saya punyalah gembira,
"install" & main "game" yang dia suka,
"senyaplah" seketika suasana di rumah saya.....

Hari kini semakin senja,
waktu Maghrib bakal tiba,
izinkan saya mengundur diri seketika,
krn ingin berjemaah di Masjid serta mendengar kuliah agama.

Jumpa lagi !!!

Wassallam......

No comments: