Thursday, December 9, 2010

Operasi Mencukur Rambut...

بسم الله الرحمن الرحيم
Semoga Allah memberikan taufik+hidayah kepada kita,
Insya`Allah ~ berbahagia di dunia & kelak di akhirat,
~ semalam saya tak sempat menghasilkan cerita,
ada sedikit urusan penting lain yang perlu dibuat.




26/11/2010 ~ saya membotakkan rambut di kepala,
ini merupakan kali ke 2 dilakukan pada tahun ini,
Alhamdulillah ~ esoknya anak rambut dah mula terasa,
OK-lah tu...setidak-tidaknya ia masih mahu tumbuh lagi.

Kali pertama cukur botakkan kepala ~ bulan 3 dibuat,
kerana nak temankan "anak bujang" membayar nazar,
saya botakkan kepala dahulu ~ esoknya baru dia ikut,
namun...pengalamannya amat "benggang" bila diingat,
kerana perilaku "Barber Import" ~ kesabaran dicabar,
bila luka kulit kepala saya ditampal dengan rambut !!!

Selepas itu ~ saya tak teringin lagi masuk kedai itu,
~ "fobia" dengan perilaku yang tidak profesional,
~ kena "caj" ekstra ~ bila tepuk belakang+urut bahu,
tak pernah dibuat orang ~ ini memang tak normal !!!

Kali ini saya cuba mencukur rambut di kedai lain,
~ kedai yang dah lama tidak saya kunjungi,
seorang "Barber Muda" bangsa India sedia menanti,
berusia sekitar awal 20an...betul ke ni @ main-main?
mungkin dia bukan "Barber" ~ saya memusykili diri,
tapi hanya dia seorang di situ ~ "Barber" lah dia ni !!!

Sebelum bermulanya "operasi mencukur rambut",
kami bersembang ~ bertukar cerita & informasi,
~ dia baru mengambil alih Kedai Gunting tersebut,
kerana sebelum ini "Barber Veteran" yang kendali,
kerana serangan "darah tinggi" teruk & mengejut,
maka kedai tersebut kerap tukar Pengendali Operasi.

Masa "Barber Veteran" mengendalikan operasi,
saya merupakan di antara pelanggan setia beliau,
orang lama ~ cara guntingannya "slow & steady",
hasil guntingan...cantik & kemas ~ tak perlu risau.

Selepas dia diserang penyakit "darah tinggi" teruk,
saya terpaksa ke Pekan ~ gunting rambut di sana,
maka kedai tersebut semakin jarang di"jenguk",
kerana "Barber" di Pekan ~ "skill"nya hampir sama.

"Skill" "Barber Veteran" & "Barber" di Pekan ~ sama,
~ mereka hanya gunting rambut "Stail Classic" sahaja,
sedangkan "Barber Muda" ~ sudah ikut trend semasa,
~ Classic+Highlight Rambut+Paten+Bridal...semua ada.

Hebatkan..."Barber Muda" ini berwawasan jauh & "ligat"
"legasi" dimonopoli oleh bangsa India ~ kekal di urus,
sayang...anak bangsa saya yang seusianya tidak berminat,
menyeburi bidang ber"prospek" & ber"potensi" bagus.

"Barber Muda" belajar gunting rambut di Kolej Swasta,
sejumlah RM 7,000 ~ pakej yuran pengajian dibayar,
6 bulan "teori" & 2 tahun "praktikal" ~ perlu di cuba,
sebelum mengendalikan Kedai Gunting Rambut sebenar.

Dalam tempoh 10 ~12 jam Kedai Gunting beroperasi,
paling minimun 6 ~ 10 pelanggan sehari sudah memadai,
~ untuk bayar sewa kedai+bahan+caj utiliti & juga gaji,
itu dikira hanya untuk 1 orang sahaja yang mengendali,
dan hanya "Stail Classic" cara guntingan rambut dilayani,
"Paten+Highlight Rambut+Bridal" ~ belum di kira lagi.

Dan paling seronok ~ "Barber Muda" memberi informasi,
kalau ada pelanggan buat "Paten Bridal + Highlight" sekali,
1 hari dapat 1 pelanggan seperti itu sudah mencukupi,
hanya ambil masa 1 ~ 2 jam...yang lain boleh goyang kaki,
~ "caj" yang dikenakan RM 150 ~ 200/- amat memadai,
tapi "Paten" biasa ~ paling kurang 4 orang dikehendaki,
hanya ambil masa 30 ~ 45 minit untuk setiap 1 sesi,
~ "caj" bayaran antara RM 35 ~ 60/- itu dah pasti !!!
~ "caj Highlight" pun lebih kurang sama seperti tadi,
cuma...banyak @ sikit "caj" nya masih boleh di"kompromi".

Dengan "caj" sekitar RM 7 ~ 12/- untuk sekali guntingan,
jika minumum pelanggan dalam sehari antara 6 ~ 10 orang,
~ katakanlah jumlah hari bekerja 20 ~ 25 hari sebulan,
dan pelanggan pula bertambah bila akhir bulan menjelang,
agak-agak...berapakah kadar keuntungan dikumpulkan?
4 angka ~ tak lari punya dari apa yang telah dirancang !!!

Sambil bercerita ~ rambut di kepala saya terus dicukur,
mungkin kerana telah mendapat latihan secukupnya,
~ tidak rasa sakit masa pisau belit terus menggelongsor,
saya terus "bertenang" tanpa rasa bimbang di minda.

Jelas berbeza cara & mutu cukuran jika dibandingkan,
pengalaman kali pertama bercukur ~ menyakitkan !!!
namun...kali ke 2 ini ~ rasa cukup berpuas-hati,
~ tiada luka+licin+selesa & kepala pun rasa ringan,
serta dapat banyak maklumat menambah pengetahuan,
mungkin dapat di kongsi dengan Pembaca "blog" nanti...

Bayaran dikenakan mungkin agak mahal sedikit,
jika bersesuaian & hasilnya baik ~ tidak mengapa,
RM 15/- dibayar tanpa was-was atau hati sakit,
harga tersebut termasuk "caj" bercukur janggut juga.


Hari ini hari ke 14 dari hari saya membotakkan kepala,
~ rambut pun dah panjang tapi belum boleh disikat,
mungkin...kalau teringin nak botakkan rambut semula,
tak khuatir dah ~ saya dah ada "Barber" yang cermat.

Sekian dahulu perkongsian cerita pada kali ini,
Insya`Allah ~ akan menyusul cerita lain pula,
jika tersilap bicara ~ maafkanlah saya seikhlas hati,
akhir kata ~ semoga kita dirahmati Yang Maha Esa.

Sekian+Terima Kasih+Wassallam.

2 comments:

ellyWong said...

hihihihi.. adeh.. tiap2 hari amik gmbr? bagus betl PNM. hhihihihi.. ibrahim nye rambut ada kot 0.5 cm dah ni. :P

4zee2 said...

Saje je utk "bahan bukti".Insya`Allah rambut "Baby Ibrahim" bakal lagi cantik dari rambut PNM.