Monday, March 8, 2010

Syukur Kepada Allah......

بسم الله الرحمن الرحيم ~ bicara tanpa suara dimulai,
السلام عليكم ~ untuk pembaca yang dihormati
الحمد لله ربّ العالمين ~ kita dipertemukan Allah kembali,
إن شاء الله ~ semoga ada cerita bermakna untuk dikongsi...

Alhamdulillah ~ hari ini gaji kedua anak bujang saya,
setelah menanti buat sekian lama,
terlewat pula tarikh pembayarannya,
hingga anak bujang saya naik "menyingga"...

Apa taknya ~ "gaji tepuk" bayar "on the spot",
"gaji bank" ~ terpaksa menunggu tak tentu hala,
kejap-kejap pergi "check" sehingga naik semput,
hati yang gembira pun boleh bertukar marah jadinya !!!

Orang lain dah "loaded" dan pergi ber"jolly",
anak bujang saya dan seorang teman juga terkulat-kulat,
member lain punyalah "happy" ~ senyum sampai nampak gusi,
anak bujang saya dan seorang teman ~ muka"nya" masam+kelat !!!

Namun...penantian mereka berakhir tengahari tadi,
gaji melalui "bank" dah "on the line"~ "so" bolehlah tekan,
apa lagi...terus tekan hingga tinggal "note RM 50" berbaki,
sebagai "spare" di lain waktu kalau ada kejadian di luar dugaan.

Seperti bulan lalu ~ kami suami isteri diberi sedikit wang gaji beliau,
ada pertambahan agihan dari 40% meningkat hingga ke 50%,
namun...bukanlah bermakna ~ duit gaji "dia" sengaja kami "pau",
Insya`Allah ~ esok wang tersebut akan kami simpankan.

Duit pemberian anak bujang saya bulan lalu pun masih ada,
dari keseluruhan duit yang diberi ~ hanya 10% saya guna,
belanja keluarga makan bersama+sedekah juadah kat jiran juga,
yang lainnya telah saya masukkan dalam akuan simpanan"nya".

Syukur kepada Allah ~ kerana pelajaran pertama telah berjaya,
anak bujang saya berjaya menguruskan duit perbelanjaan"nya",
selama sebulan ~ wang pengurusan"nya" ada berbaki juga,
sedangkan kawan-kawan yang lain duit mereka entah kemana !!!

Wang gaji bulan yang lalu ~ masih berbaki 30% di tangan"nya",
Insya`Allah...akan disimpan bila masanya tiba,
kerana "dia" ingin pegang wang tersebut sebagai "exstra",
saja-saja aje...nak rasa lebih gembira dan "power" juga !!!

Insya`Allah ~ Hari Khamis ni "result Exam SPM " akan keluar,
saat tersebut amat ditunggu-tunggu dengan penuh debar,
rasa bimbang+cemas serta sesekali rasa tak sabar,
mungkin itulah riak di wajah anak bujang saya tergambar......

Sementara menanti saat-saat yang ditunggu itu tiba,
anak bujang saya masih meneruskan kerja"nya" seperti biasa,
mungkin bulan ini ~ bulan terakhir"nya" untuk bekerja,
kerana kerja untuk"nya" sudah hampir ke penghujungnya.

Mungkin selepas ini ~ syarikat bakal memanggil"nya" semula,
kerana "prestasi" yang ditunjukkan tidak menghampakan,
namun...sehingga pengesahan dan "offer" tersebut menjelma,
pada saya...biarlah "dia" berehat dulu ~ meredakan kepenatan.

Ada perancangan lain untuk "dia" telah tersedia,
"dia" perlu segera mengambil lesen memandu,
mana larat asyik nak lekat tanda "L" sahaja,
takut nanti sambung belajar ~ dah tak boleh nak tunggu...

Jadi...tengoklah macammana nanti keadaannya,
Insya`Allah...kami akan cuba merancang yg terbaik utk "dia",
kerana esok dan lusa...bukan dalam jangkaan kita,
kita sebagai manusia hanya mampu merencanakan sahaja,
selebihnya...terserahlah kepada ketentuan Yang Maha Esa,
buruk atau baik ~ hanya Allah yang memegang rahsia-Nya.

Hingga tiba saat itu,
segala-galanya saya serahkan pada Allah,
mudah-mudahan ~ semuanya bakal elok selalu,
untuk kami seisi keluarga serta beroleh baroqah.

Insya`Allah......

Sekian Dan Terima Kasih...

Wassallam.

No comments: