Wednesday, March 3, 2010

Insan Yang Teraniaya...

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan kalimah Bismillah coretan dimulai,
mudah-mudahan beroleh hidayah dan keberkatan Ilahi,
dipermudahkan saya mencoretkan apa yg terbuku di hati,
setelah sekian lama mendiam diri dari coretan berseni.

Hampir 2 minggu kepala saya ni berserabut,
fikir jalan penyelesaian masalah dan uruskan hal pejabat,
gara-gara "Bos" lagak hebat tapi sebenarnya pengecut,
last-last ~ saya yg menyuarakan keadilan dicop "Budak Jahat".

Dahlah "Bos" pula jenis "melepaskan tengkuk",
cipta masalah kendian "blah" macam tu sahaja,
member lain depan "Bos" macam burung belatuk,
bermulut manis ~ menjaga kepentingan diri mereka,
tapi di belakang "Bos"...Mak oiii...punyalah kutuk,
berhari-hari & bertahun-tahun diulang cerita.

Bila masalah tak selesai dan terdegar rungutan pihak Pihak Atasan ,
masing-masing tuju kat saya minta bantuan,
"Bos" yang pandai cipta masalah sering lepas tangan,
meninggalkan anak buahnya yang hilang punca dan pertimbangan.

Tak di tolong salah ~ di tolong pun payah,
masalah tetap kena uruskan cepat,
agar nanti tidak berpanjangan dan mendatangkan susah,
pada keharmonian perhubungan+urusan kerja dan pejabat.

Kadang-kadang @ selalu pun macam inilah jadinya,
nak jawatan sebagai "Bos" tapi amanah tak ada,
kerja dilaksanakan ikut kepetingan diri dan sambil lewa,
lagi "mua+mengada-ngada" bila Pihak Atasan tutup sebelah mata!!!

Saya sebagai "orang lama" serta ada sedikit keimanan di dada,
kena usaha memastikan perkhidmatan lancar seperti biasa,
agar perhubungan yang terjalin sentiasa nampak ceria dan mesra,
antara individu+kerja berpasukan+pengguna serta Pihak Atasan juga.

Masalah kalau dibiarkan tanpa berusaha mencari jalan penyelesaian ~
akan membawa padah yang buruk dikesudahannya,
masalah yang mula kecil kini dah jadi barah yang menyakitkan,
pada yang menghadapinya mahupun yang "berjiran" juga.

Namun disebabkan "Ego" yg terlampau serta tak takut pada Allah,
itu yg "Bos" sewenang-wenangnya sengaja menambahkan kesalahan,
makin menjadi bertambah teruk dan berganda-ganda masalah,
hingga akhirnya terpaksa Pihak Kementerian campur tangan.

23/02/2010 ~ Perjumpaan dengan KK & PTA Divisyen tercipta,
di seksyen tempat kami bekerja mereka berdua bertandang,
masing-masing kecut perut & "zip mulut" dari bersuara,
walaupun sebelum perjumpaan ~ cakap "berdegang-degang"!!!

Hanya saya yang banyak menyuarakan kepincangan yg terjadi,
hatta penindasan dan ketidakadilan rakan sekerja lalui,
perkara yang benar walaupun pahit untuk ditelan & hadapi,
namun demi kebenaran saya ~ saya gagahkan diri.

Dengan @ depan "Bos" pun saya tak perlu berselindung lagi,
untuk menutup pekung & onar"nya"~ perilaku kesalahan,
penerangan jujur dan demi mencari jalan penyelesaian hakiki,
kerana semua masalah timbul kerana salahlaku yang "Bos" lakukan.

Hampir 2 jam sesi dialog berlansung hingga ada yang naik halkum,
namun "Bos"pandai memanupulasikan cerita ~ mengubah keadaan,
kehadiran asal KK & PTA utk menyiasat demi menjatuhkan hukum,
telah bertukar lebih memihak pula pada "dakyah" yg "Bos"laksanakan.

Sering kali saya meminta rakan-rakan sekerja bersuara,
menyuarakan apa yang terbuku di hati mereka,
namun semua macam "tikus jatuh ke beras" lagaknya,
kerana mereka takut ~ "Bos" ini pendendam orangnya......

Bila selesai dialog dan KK serta PTA dah pulang,
barulah mereka rasa kecewa kerana takut bersuara tadi,
namun dah tak guna nak kata @ "complaint" kat belakang,
tunggu sahajalah keputusan apabila lapuran dibentangkan nanti.

Namun mereka meminta juga bantuan saya untuk berusaha,
mengadap Pihak Atasan dan mengemukakan Surat Aduan,
menghubungi pihak KK & PTA memaklumkan cerita sebenarnya,
dengan harapan biarlah "Bos" yang tak amanah ditukarkan.

Saya telah berusaha sehabis daya untuk membantu mereka,
dari masa+duit+"menebalkan muka" serta buah fikiran,
itulah sahaja yang termampu saya usahakan untuk mereka,
namun...kini segala-galanya biarlah ditentukan Tuhan.

Petang ini KK telah ke Kementerian membentangkan lapuran,
tak tahulah bagaimana kesudahannya nanti,
namun yang pasti "Bos" yang tak amanah pasti keseronokan,
kerana tiada tindakan akan dikenakan pada dirinya kini.

Yang menanti dengan kegusaran hanyalah kami,
kerana bakal ditukarkan bekerja di lain lokasi @ negeri,
nak buat macammana ~ mungkin inilah dugaan Ilahi,
mungkin ada hikmah Allah yang tersembunyi menanti kami.

Kini...saya dan rakan-rakan sekerja hanya mampu bertawakal saja,
terserahlah kepada Pihak Kementerian untuk memilih sesiapa,
bakal ditukarkan kerja di lain lokasi dengan kadar segera,
semoga Allah membela kami ~ Insan yang teraniaya.

Sekian & Wassallam.

No comments: